Metoda SMART jest jedną z najbardziej popularnych metod w identyfikacji skutecznych celów. Sprawdza się zarówno w przypadku projektów biznesowych jak i prywatnych.
Cel jest SMART jeśli spełnia 5 następujących kryteriów:
- Specific (konkretny);
- Measurable (mierzalny);
- Attainable (osiągalny);
- Relevant (istotny);
- Time bound (określony w czasie).
- Specific – konkretny
Cel musi być konkretny, jasno zdefiniowany. Zwiększa to szansę jego osiągnięcia. Ogólne cel, taki jak „chcemy zwiększyć sprzedaż” jest trudny do realizacji. W sprecyzowaniu celu pomogą następujące pytania:
- Jaki rezultat chcemy osiągnąć?
- W jakim czasie (ramy czasowe)?
- W jaki sposób?
- Z kim chcemy realizować cel?
- Gdzie chcemy osiągnąć cel (miejsce)?
- Dlaczego chcemy osiągnąć ten cel (szczególne powody i korzyści z realizacji celu)?
- Jakie są ograniczenia tego celu?
- Jakie koszty musimy ponieść aby osiągnąć ten cel?
Przykład:
Cel Ogólny: chcemy rozwijać naszą firmę.
Cel SMART: chcemy zdobyć 10 klientów dla firmy poprzez marketing w mediach społecznościowych.
- Measurable (mierzalny)
Następnie, zdefiniujmy dokładnie w jaki sposób zmierzymy postępy w osiągnięciu celu. Warto stworzyć konkretne policzalne kryteria (np.: ile?, ilu?). Dzięki temu wiemy dokładnie na jakim etapie realizacji celu jesteśmy. W określeniu mierzalnego celu warto zastanowić się nad pytaniami:
- Skąd będziemy wiedzieli, że cel jest osiągnięty?
- Jak zmierzymy osiągnięcie celu i w jakim czasie?
Przykład:
Cel ogólny: chcemy zwiększyć sprzedaż w firmie.
Cel SMART: w pierwszym kwartale 2018 chcemy zwiększyć sprzedaż w firmie o 20%.
- Attainable (osiągalny)
Cel osiągalny jest realistyczny i praktyczny. Do realizacji celu potrzebujemy konkretnych zasobów (m.in. finanse, czas, wiedza, umiejętności, doświadczenie). Czasami cele są ambitne, ale niemożliwe do realizacji w danym czasie.
W wyznaczaniu celu warto pomyśleć nad pytaniami:
- Jakich zasobów potrzebujemy aby osiągnąć cel?
- Jakie zasoby już posiadamy?
- Jakich zasobów nie posiadamy ?
- Kto może nam pomóc w realizacji celu?
Przykład:
Cel ogólny: Chcemy zwiększyć trzykrotnie dochód ze sprzedaży produktów naszej firmy w stosunku do poprzedniego roku.
Cel SMART: Chcemy zwiększyć o 20% dochód ze sprzedaży produktów naszej firmy w stosunku do poprzedniego roku.
- Relevant (istotny)
Cel powinien być zgodny z naszym profilem działalności oraz ogólną wizją, strategią biznesową oraz wartościami organizacji. Następnie warto zastanowić się nad sposobem realizacji celu. Przykładowe pytania:
- Czy to jest właściwy czas do realizacji tego celu?
- Czy cel jest zgodny ze strategią naszej organizacji?
- Jak rozszerzyć sieć sklepów?
- Jak zwiększyć liczbę klientów?
Przykład:
Cel Ogólny: Chcemy zwiększyć sprzedaż w Internecie.
Cel SMART: Chcemy zwiększyć sprzedaż w Internecie poprzez rozbudowę funkcjonalności sklepu internetowego.
- Time bound (określony w czasie).
Cel powinien mieć wyznaczony termin realizacji. Konieczne jest także określenie czasu potrzebnego na realizację poszczególnych działań.
- Kiedy osiągniemy cel?
- Kiedy zaczniemy realizować cel?
- Co zrobię dzisiaj?
- Co zrobię w następnym tygodniu?
- Co zrobię w następnym miesiącu?
Przykład:
Cel Ogólny: Planujemy zwiększyć sprzedaż o 20%.
Cel SMART: Planujemy zwiększyć sprzedaż o 20% do 31.03.2018 r.
22 komentarze “Jak skutecznie wyznaczać cele w przedsiębiorstwie? – metoda SMART”
To bardzo rozsądne podejście do tematu, ale niestety wiele osób straci zapał miesiąc po Nowym Roku 😛 ja pracuję na sobą cały rok i tego się będę trzymać! 🙂
Cała wiedza z moich studiów 😁 najpierw jednak należy wiedzieć czego tak naprawdę się chce, a następnie podjąć kroki do realizacji.
Wyznaczenia realistycznych celów to dobry początek …….tekst rzeczywiście zachęca i popycha na w konkretną stronę ……bardzo merytoryczny, wręcz akademicki wpis…..konkretny, rzeczowy….zapewne pisany męskim okiem
Bardzo przydatny post – na pewno, wraz z początkiem nowego roku wiele osób zajmie się takim planowaniem tego jak osiągnąć swoje cele, nie tylko w życiu zawodowym, ale też i prywatnym
W tym roku chyba nie mam żadnych postanowień. Ogólnie na pewno będę dąrzyła do polepszania swojego życia. Ale post jest bardzo przydatny zwłaszcza w pracy nad czymś ważnym 🙂
przede wszystkim trzeba wiedzieć, dlaczego chcemy dany cel zrealizować i mieć silną motywację! 🙂 Która nie przekształci się w słomiany zapał!
Nigdy nie umiałam wyznaczać realnych celów, bardziej to były marzenia i szczerze wątpię, że się tego nauczę;/ niemniej jednak wpis pożyteczny:)
Brzmi rozsądnie, ale nie dla mnie jest aż tak strategiczne wyznaczanie celów 😀
Świetna metoda, pomaga jasno przede wszystkim sprecyzować cel i już – przez dokładną analizę tematu przybliża nas do jego zrealizowania! 😉 Dobrze wspomóc się taką metodą SMART i najlepiej wcielić w życie dobre zmiany jak najszybciej!
Poczatek roku to cieżki okrez zależy od branży
Nie dla mnie ta metoda 😀
Genialny post 🙂
Bez spisania tych celów oraz powyklejaniu nimi miejsc w których bywamy sukces ciężko osiągnąć
Bardzo ciekawy wpis. Ja również jestem zwolenniczką tej metody i polecam ją moim pacjentom do planowania celów żywieniowych.
Rewelacyjny plan tej techniki 🙂 Dodaję do ulubionych 🙂
Też jestem zwolenniczką tej metody, pomaga skonkretyzować nasze plany i ustalić plan działania, w przeciwnym razie moze się skończyć znowu na marzeniach 🙂
JA jakoś nigdy celów nie osiągałem spisując ich..udawało sie bez spisu 🙂
Wow, świetne! Bardzo mi się podoba, jasno, przejrzyście i przede wszystkim takie podejście jest bardzo zdrowe i logiczne – tu nie może się nic nie udać! 😀
Słyszałam też o technice SMARTER uzupełniającej charakterystykę celu o dwa kolejne elementy
Cele wyznaczam na bieżąco, zwracając uwagę na kontynuację poprzednich wyzwań i atrakcyjność nowych zamierzeń, a także własne predyspozycje. 🙂
Mnie nie do końca przekonują takie coachingowe rozwiązania, wolę jednak własne systemy. 🙂
Bardzo potrzebny wpis. I jeśli poważnie traktujemy swój biznes to wszystkim radzę a przede wszystkim sobie wziąć sobie to do serca i właśnie tak konkretnie podejść do tego tematu. Uwielbiam ten cytat „Jeśli nie ustalasz celów dla siebie, jesteś skazany na pracowanie przy osiąganiu celów kogoś innego” – Brian Tracy