Koszty związane z prowadzeniem firmy
To jednak nie koniec kosztów związanych z założeniem własnej firmy. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością umowa musi być sporządzona przed notariuszem. Jego usługi mogą być najbardziej kosztowne, gdy rozpoczynasz własną działalność gospodarczą. Wynagrodzenie notariusza jest ustalane z góry przez Prokuratora Generalnego, który publikuje maksymalną stawkę, jaką notariusz może pobierać. Ich liczba zależy od wysokości kapitału:
Kolejnym wydatkiem, który należy wziąć pod uwagę rozpoczynając działalność gospodarczą, są koszty prowadzenia księgowości. Korzystając z usług profesjonalnego biura rachunkowego zapłacisz 150 zł lub nawet 1500 zł w zależności od ilości wygenerowanych dokumentów (dla firmy generującej 100 dokumentów miesięcznie). Niektórzy przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, decydują się na samodzielne prowadzenie rachunków za pomocą specjalnego programu rozliczeniowego (miesięczny abonament kosztuje ok. 50 zł).
Koszt prowadzenia firmy wynika również z konieczności założenia siedziby firmy. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada własnego lokalu, wówczas musi rozważyć opłacanie czynszu. Do kosztów stałych zaliczamy również rachunki za media – wodę, prąd czy ogrzewanie, a także internet i telefon.
Różne typy biznesów
Każda firma jest inna i wiąże się z innymi kosztami. Wszystko zależy od specyfiki konkretnej działalności gospodarczej. Pamiętaj, aby zawsze dokładnie wszystko przeliczyć. W biznesie każda decyzja, zwłaszcza kosztowa, powinna opierać się na konkretnych danych.
Niezależnie od formy prowadzonej działalności bądź przygotowany na wiele innych wydatków. Poniższa tabela zawiera przykłady. Oczywiście musisz zdać sobie sprawę, że nie wszystkie z nich są przewidywalne. Jednak ten, kto nie ryzykuje, nie pije szampana.
Warto również zastanowić się nad możliwościami właściciela oraz w jakim stopniu będzie on zaangażowany w prowadzenie biznesu. Warto pamiętać, że w firmach jednoosobowych i spółkach osobowych właściciel odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji. W spółkach kapitałowych – powołuje się do tego specjalne organy, takie jak zarządy i rady nadzorcze. Mogą pomóc właścicielom domów w podjęciu decyzji. Niewykluczone również, że właściciel zdecyduje się usiąść na jednym z ciał.
Koszty związane z założeniem firmy
Rozpoczynając działalność gospodarczą, przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę nie tylko niezbędne procedury, ale także pewien koszt początkowy. O ile założenie firmy jest całkowicie darmowe, o tyle inne koszty z nią związane mogą być stosunkowo wysokie. Zobacz, ile kosztuje założenie firmy!
Rozważając założenie własnej firmy, powinieneś mieć na koncie przynajmniej kilkadziesiąt złotych na pokrycie pierwszych wydatków związanych z prowadzeniem firmy. Jest to szczególnie ważne, jeśli dopiero po rozpoczęciu działalności starasz się pozyskać pierwszych klientów. Zaoszczędzone pieniądze można wykorzystać na opłacenie kosztów reklamy firmy lub wypłatę świadczeń z Ubezpieczeń Społecznych. Te nie są uzależnione od uzyskiwanych dochodów – przedsiębiorca jest zobowiązany do ich zapłaty od pierwszego dnia prowadzenia działalności.
Jeśli jednak zdecydujesz się założyć firmę biznesową, wymagane będą pewne wydatki. Dla firm konieczny jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, który wymaga 500 zł na opłaty sądowe plus 100 zł na publikację pierwszego wpisu w sądzie i monitoringu gospodarczym. Podczas zakładania firmy umowa cywilnoprawna jest zawierana lub ustalana w formie aktu notarialnego. Do kosztów założenia spółki należy zatem doliczyć obowiązkowy podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 0,5% wartości wkładu do spółki. Przy zakładaniu spółki w formie aktu notarialnego należy również uiścić koszt aktu notarialnego. Każdy notariusz ustala własne stawki, które mogą się różnić, dlatego warto dowiedzieć się, który notariusz pobiera mniej. Trzeba też pamiętać o opłatach notarialnych. Kwestia tych opłat jest uregulowana w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taks notarialnych i jest uzależniona od kapitału, np. dla kapitału poniżej 3000 zł opłata wynosi 100 zł. Kapitał 60 000 zł. Pobrana zostanie opłata w wysokości 1110 zł.
Koszty związane z rozszerzeniem działalności
Czasami musisz również uwzględnić dodatkowe koszty, jeśli chcesz zwiększyć zasięg. Na przykład szkolenie, które umożliwia wykonywanie nowych czynności. Czasem do wykonania usługi, np. groomingu, konieczny jest zakup sprzętu.
Niewątpliwą zaletą prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu do pracy na etacie są dodatkowe koszty uzyskania przychodu, które można odliczyć. Pozwala to na zmniejszenie kwoty przelewu do urzędu skarbowego (oczywiście nie można skorzystać z tej opcji, jeśli zdecydujesz się na płacenie podatków od ryczałtu). Podatnicy VAT, którzy mogą go odliczyć, również będą generować dodatkowe zyski.
Niejasne i niestabilne przepisy oraz gwałtowny wzrost kosztów prowadzenia biznesu – tak zaczyna się rok 2022 dla polskich przedsiębiorców. Rosnąca inflacja i spadające ceny gazu i energii elektrycznej dodały gorzkiego uroku.
Koszty związane z zamknięciem firmy
Prowadząc firmę możesz napotkać trudności finansowe, kadrowe, fiskalne i ekonomiczne, które zmuszają Cię do rozważenia likwidacji firmy. Czy musisz teraz zamknąć firmę? Sprawdź, czy zrobiłeś wszystko, co możliwe, zanim wykonasz ten krok.
Likwidacja LLC wiąże się z koniecznością poniesienia określonych opłat. W tym wpisie po prostu wskażemy, co i komu trzeba zapłacić, jeśli zdecydujesz się na likwidację firmy. Ile kosztuje likwidacja firmy?
Sprzedaż majątku firmy po jej zamknięciu może oznaczać dochody z działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia sprzedaży upłynęło mniej niż 6 lat od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zdarzenie się zakończyło, obowiązek podatkowy powstaje w związku ze sprzedażą.